Dag 15 Modesto - San Francisco maandag 27 juni

29 juni 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Toen we gisteravond naar het restaurant liepen, zag ik ook een Subway dus hier loop ik vanochtend om 07:00 uur naar toe. Het is ongeveer 5 minuten lopen en ik word vergezeld door een klein zwerfhondje dat me bij het hotel al begint te volgen. Moet ik stoppen bij een zebrapad dan stopt het hondje ook. Wanneer ik mag oversteken, loopt hij weer met me mee. Tot aan de voordeur van de Subway loopt hij mee en blijft zelfs nog eventjes bij de deur wachten voordat hij uiteindelijk toch doorloopt. Bij de Subway kom ik Reinder tegen die blijkbaar hetzelfde idee als ik had.

We gaan vandaag eerst naar Sacramento, de hoofdstad van Californie, om te kijken bij het bestuursgebouw, het Capitool waar de gouverneur van Californie werkt. Gisteren waren er hier heftige rellen tussen neo-nazi's en tegenstanders hiervan en is het gebouw de rest van de dag afgesloten geweest voor publiek. Hopelijk is het gebouw vandaag weer open.

Rond 08:45 uur komen we aan bij het Capitool en gelukkig, hij is open! We maken eerst een groepsfoto op de trappen van het Capitool. Het gebouw heeft een nieuw en een oud gedeelte en we beginnen in het nieuwe gedeelte maar niet voordat we allemaal door de detectiepoortjes gegaan zijn. Het blijft natuurlijk wel een overheidsgebouw en er staan meerdere politieagenten hier. In het nieuwe gedeelte is het kantoor van de gouverneur (Brown) en voor zijn kantoor staat een grote gouden beer, geschonken door Arnold Schwarzenegger, de vorige gouverneur. Het oude gedeelte is een museum met kantoren uit de 18e eeuw. Ook hangen hier portretten van alle gouverneurs met als laatste een extra groot schilderij van Schwarzenegger.

Nadat we allemaal weer in de bus zitten, zet Laura ons even later af in Old Sacramento. Dit is een kleine wijk die nog in de oorspronkelijke staat verkeerd van jaren geleden, leuk om te zien. We hebben hier een uur de tijd en ik besluit om naar Tower Bridge te lopen een eindje verderop. Dit is een goudkleurige brug die 30 meter boven de Sacramento River staat en ik maak een paar foto's.

Om 12:15 komen we aan in het plaatsje Sonoma. Hier hebben we tot 13:30 de tijd om rond te kijken en wat te eten. Ik bestel een hamburger en ben van plan om daarna nog even Sonoma te verkennen maar raak in gesprek met Loes en Desiree en voor ik het door heb, moeten we alweer de bus in :).

Rond 15:15 uur rijden we San Francisco binnen en komen we aan bij de Golden Gate bridge, zeer gaaf om hier nu eindelijk te zijn! We rijden er overheen en parkeren de bus. In de verte zie ik het eiland met Alcatraz al liggen. We maken weer een groepsfoto aangezien de vorige mislukt is en ik maak zelf ook veel foto's. Laura heeft inmiddels de bus weer aan de andere kant van de brug geparkeerd en de groep loopt terug over de brug die 2,7 km lang is. We hebben een prachtig uitzicht op de baai en de skyline. Het waait erg hard vanmiddag en wanneer we voorbij één van de staanders van de brug lopen, verliesr Ger zijn pet hihi. Eenmaal aan de andere kant van de brug, stappen we weer op de bus en rijden naar ons hotel. Dit hotel staat aan Market Street en dit is de hoofdstraat van San Francisco. Het is erg druk in de heuvelachtige straten en we komen 16:55 uur bij het hotel aan en over 20 minuten moeten we alweer weg voor de avondtour. Ik heb natuurlijk weer een kamer helemaal aan het eind van de gang, de kamer zit zelfs in het trappenhuis!!

De eerste stop van de tour is in Chinatown en Loes leidt ons via een vaag achterbuurtstraatje naar de grootste gelukskoekjesproducent van San Francisco, 3 vrouwen maken hier elke dag 20000! Vervolgens gaan we met z'n allen eten bij een Italiaans restaurant. We zitten aan twee lange tafels en het voelt een beetje als onze laatste maaltijd. Op elk gerecht zit lekker veel kaas dus ik heb heerlijk gegeten ;) Het is inmiddels donker geworden wanneer we via de Bay bridge naar Treasure Island gaan, een klein eiland vlakbij San Francisco. Hier kunnen we prachtige foto's maken van de Bay bridge en in de verte is de Golden Gate bridge ook nog te zien.

Dit was de laatste stop voor vanavond en wanneer we weer bij het hotel aankomen gaan we met een kleine groep nog even kijken bij het gemeentehuis, er is een kans dat deze mooi verlicht is. Hiervoor moeten we 2 straten lopen en onderweg komen we veel zwervers tegen. Ik heb nog nooit zoveel zwervers in één stad gezien, erg triest allemaal. Het gemeentehuis is helaas niet mooi gekleurd maar toch maak ik er een foto van, het is een mooi gebouw. Terug op mijn kamer ga ik nog even douchen en dan gelijk op bed. Morgen hebben we nog één dag hier en dan gaan we woensdag weer naar huis.

1. Petra:
    29 juni 2016
    Dus het weekend gaan we lekker een pizza met kaas eten ;-)
    Weer een mooie dag Bas vooral de ontmoeting met het zwerfhondje haha. Ik mag wel zeggen dat je een hoop hebt gezien de afgelopen dagen echt heel erg leuk om met je mee te genieten!! Tot snel!
    Liefs mij
  2. René:
    29 juni 2016
    Ik heb genoten van je reisverhalen, erg goed beschreven. Ook de foto's zijn heel mooi. Een goede reis terug en tot volgende week.